Przegląd techniczny samochodu ciężarowego - jak często?

Przegląd techniczny pojazdu to obowiązek, którego trzeba regularnie dopełniać, nie przekraczając wbitej daty. Poruszanie się pojazdem, dla którego data ważności poprzedniego badania technicznego już minęła, naraża właściciela pojazdu na nieprzyjemne konsekwencje. W większości przypadków jest to mandat, jeśli ma się pecha i zostanie się wytypowanym do kontroli. Jeśli jednak dojdzie do wypadku, konsekwencje będą dotkliwsze, ponieważ odpowiedzialność automatycznie spada na pojazd bez ważnego przeglądu, nawet jeśli w innych warunkach to nie on byłby winnym na przykład stłuczki. Chociażby z tego względu warto więc skrupulatnie dopilnować, aby nie dopuścić do jeżdżenia (chociażby nieświadomego) po upływie ważności badania technicznego realizowanego w poprzednim roku.

Zasięg obowiązku

Do wykonywania regularnego przeglądu technicznego zobowiązani są właściciele w zasadzie wszystkich pojazdów (poza autami zabytkowymi oraz przyczepami nie przekraczającymi wielkości 3,5 ton). Uświadamiają to sobie kierowcy tworzący większość, a więc prowadzący na co dzień samochody osobowe. Nie omija to jednak także samochodów ciężarowych, przyczep, motorowerów ani ciągników wykorzystywanych w rolnictwie. Niech nie zapomną o tym także właściciele czy zawodowo odpowiedzialni za samochody typu zwyżka z podnośnikiem.

Jest to pojazd wykorzystywany przy realizacji prac na dachach. Gołym okiem dostrzegalna jest istotność sprawdzenia, czy wszystko jest w porządku z pojazdem, czy nie dochodzi do pojawienia się awarii lub czy wszelkie element są ze sobą solidnie połączone, by nie doszło do pęknięć. Jest to pojazd słusznych rozmiarów, pracuje w ciężkich warunkach i wiąże się z nim duża odpowiedzialność. Uszkodzenie go w trakcie pracy jest ryzykiem nie tylko dla jednego pracownika obsługującego zwyżkę z podnośnikiem, ale także dla osób znajdujących się w pobliżu.

- źródło: producent blachy tytan-cynk firma krak-zinc.pl


Wymagana częstotliwość przeprowadzania przeglądu

Obowiązujące na daną chwilę zasady prawne mówią o konieczności poddawania pojazdu przeglądowi technicznego z coroczną częstotliwością. Kiedy pojazd wjeżdża na warsztat, poddawane jest obserwacji i kontroli mającej ocenić czy wszystko z nim w porządku. Jeśli nie ma zastrzeżeń i przesłanek do twierdzenia, że jakiś element stanowi zagrożenie dla samego urządzenia, ludzi czy konstrukcji, do karty pojazdu zostaje wklejony zapis z datą upływu ważności badania. Przed tą datą, trzeba będzie dokonać ponownej kontroli.

Takie warunki dotyczą także pojazdów typu zwyżka z podnośnikiem. Jego właściciele muszą zgłaszać się do kontroli co rok, tak samo jak właściciele aut osobowych, motorów czy ciągników. Pojazdy funkcjonujące w obrębie polskich dróg mogą przechodzić przed badania rozróżniane na trzy rodzaje. Stosowane są badania okresowe, najbardziej podstawowy i powszechny zakres, obejmujący każdego kierowcę, badania dodatkowe i badania sprawdzające czy pojazd jest w pełni zgodny z technicznymi normami. Zazwyczaj pierwsze badania techniczne realizuje się nim dojdzie do pierwszej rejestracji w Polsce, chyba że jest to pojazd fabrycznie nowy.


Komentarze:

2017.04.10 - Adam:
U nas w firmie mechanik zaleca przeglądy 2 razy w roku. Ale nasze autobusy jeżdżą sporo po Europie więc nie ma co się dziwić.