Zarabiasz jako kierowca? Jaka wada wzroku dyskwalifikuje Cię w zawodzie? 

Polskie prawo wymaga, aby wszyscy zawodowi kierowcy spełniali następujące wymagania co do zdrowia wzroku (w tym kierowcy wspomagani przez okulary lub soczewki kontaktowe). Przy dobrym świetle dziennym muszą mieć mieć możliwość przeczytać oznaczenie zamocowane na pojeździe zarejestrowanym zgodnie z obowiązującymi normami. W odległości 20 metrów nie mogą mieć problemów z literami i numerami o wysokości 79 mm na 50 mm szerokości, a w odległości 20,5 metra chodzi o litery i cyfry o wysokości 79 mm na 57 mm szerokości w samochodzie zarejestrowanym przed dniem 1 września 2001 r.

Naprawa i serwis rowerów Ursynów Warszawa Kazoora.plPoza tym okulista musi sprawdzić poprzez badania wzroku czy zawodowy kierowca widzi wystarczająco ostro. I tutaj: każdy kierowca, który nie jest w stanie spełnić tych standardów, nie może prowadzić pojazdu jako zawodowy kierowca i musi powiadomić odpowiednie organy. Chodzi o jego bezpieczeństwo i innych uczestników – stąd przy słabym wzroku nie ma co liczyć na licencję.

Prawo wymaga również od wszystkich kierowców posiadania minimalnego pola widzenia. Jeśli mimo wszystko kierowca zawodowy, który jest niedowidzący lub ma poważnie uszkodzony wzrok posiada licencję - taka certyfikacja jest notyfikowana.

Wyższy standard ostrości wzroku - kierowcy autobusów i ciężarówek

Kierowcy autobusów i ciężarówek muszą wykazać się ponadto jeszcze wyższym poziomem ostrości wzroku.  Oznacza to, że homofoniczne lub bitemporalne defekty są zwykle nie do przyjęcia do jazdy – tym bardziej, jeśli ktoś ubiega się o licencję kierowcy zawodowego.

Za akceptowalną wadę wzroku w kontekście pracy jako kierowca zawodowy uważa się pojedyncze rozproszone punkt.

Kierowcy, których wcześniejsze pełne prawo do prowadzenia pojazdu zostało usunięte z powodu  wady wzroku oczywiście mogą poddawać się leczeniu w celu przyszłego spełniania wyznaczonych kryteriów. Taka sytuacja wymaga indywidualnego rozpatrywania każdego z tych wyjątkowych przypadków pod surowymi kryteriami. Dla kierowcy zawodowego nie może mieć miejsca żadne upośledzenie funkcji wzroku, w tym brak czułości odblasku, kontrastu lub ostrości.

Choroby dyskwalifikujące karierę w branży motoryzacyjnej

Wady pola widzenia

Zaburzenia takie jak:

  • jaskra
  • obustronna retinopatia
  • choroby siatkówki

 

Licencja dla kierowcy wobec tych chorób może być udzielona tylko, jeśli  poziome pole widzenia wynosi co najmniej 160 °.

Natomiast choroba oczu znana jako nocna ślepota każdorazowo wyklucza pracę jako kierowca zawodowy w nocy i wieczorami. Za dnia jazda może być licencjonowana – ale tylko po indywidualnym rozważeniu, pod warunkiem, że spełnione zostaną wszystkie normy ostrości wzroku i pola widzenia.

Warto zapamiętać:

Choroby narządu wzroku nie zawsze są wyrokiem. Dużo zależy od samego stopnia upośledzenia funkcji. Tutaj najważniejszym wyznacznikiem jest opinia konsultującego okulisty, również jeśli chodzi o progresję konkretnej choroby. Warto także zapamiętać że zawodowi kierowcy kat.C D mają dużo bardziej zaostrzone rygory w tej kwestii. Najlepiej porozmawiać na ten temat ze swoim okulistą.


Poradnik przygotowano wspólnie z Centrum Medycznym Mavit - operacja zatok