Fachowe doradztwo czy już manipulacja? Techniki sprzedaży w salonach samochodowych

Decyzja o zakupie samochodu powinna być bardzo dokładnie przemyślana. Wiąże się to z faktem, że jest to bardzo droga rzecz, na którą nie zawsze sobie można pozwolić. Rola sprzedawców w salonach samochodowych powinna zamykać się przy doradzaniu klienta. Często jednak osoby takie są specjalnie wyszkolone, aby ostatecznie przekonać klienta do kupna czegokolwiek. Bardzo trudno jest odróżnić w tym przypadku doradztwo od manipulacji takiej  osoby. Warto dlatego też wiedzieć o paru technikach sprzedaży wykorzystywanych w salonach samochodowych.

Ubiór

 Sprzedawca samochodowy zawsze jest elegancko ubrany. Nie wiąże się to z faktem, że lubi się się tak ubierać Poprzez swój wygląd osoba taka staje się wizytówką całej firmy. W konsekwencji drogi garnitur ma za zadanie wzbudzić w kliencie poczucie luksusu, które ma zaowocować kupnem samochodu właśnie w tym salonie.

Chęć pomocy

 Chęć pomocy jest dobra, jeżeli nie jest nachalna. Jeżeli jednak mimo odmowy, sprzedawca i tak stara się przedstawiać zalety samochodu, który się w danej chwili ogląda, to staje się to już manipulacją. Takie nachalne zachowanie świadczy o tym, jak bardzo sprzedawcy zależy na tym aby sprzedać towar, obojętnie jaki. W takim przypadku przestaje on być doradcą a stara się jedynie wcisnąć dany towar. 

Zalety i brak wad

 Nic nie może być tak naprawdę idealne. Tak więc przedstawianie samych zalet kolejnego samochodu z rzędu staje się już oznaką, że ktoś chce na siłę zachęcić d kupna samochodu właśnie z tego salonu, obojętnie jakiego, byleby kupić. Jeżeli sprzedawca naprawdę chce doradzić w zakupie, to powinien przedstawiać zarówno zalety, jak i wady każdego oglądanego modelu samochodu.

Jutro promocja mija

 Pojęcie promocji w salonach samochodowych nie ma krótkotrwałego oblicza. Jeżeli cena jakiegoś samochodu spadła, to już nie wzrośnie. Wiąże się to z faktem, że na rynek wchodzą coraz to nowe modele i zwyczajnie te nieco starsze tracą na wartości. Dlatego też, jeżeli sprzedawca zachęca do natychmiastowego zakupu, ponieważ cena może się zmienić, to jest to kłamstwo. W rzeczywistości jeśli klient będzie miał zbyt dużo czasu na zastanowienie się, to ostatecznie może zdać sobie sprawę z wad, jakie samochód posiada. Dlatego sprzedawcą tak bardzo zależy na podjęciu natychmiastowej, impulsywnej decyzji o zakupie. Oni na tym zwyczajnie zarabiają. 

Najdroższe najlepsze

 Często sprzedawcy w salonach samochodowych starają się przedstawić najdroższy samochód, jako najlepszy. Z racji tego jednak, że cena w tym przypadku zależy w dużej mierze od marki samochodu, to często myślenie, że im droższy samochód tym lepszy, jest błędne. Wiadomym jest fakt, że im droższy samochód się sprzeda, tym więcej na sprzedaży się ostatecznie zarobi. Przedstawianie przez sprzedawcę zalet tylko i wyłącznie najdroższego samochodu jest więc już próbą manipulacji.

Podsumowując można powiedzieć, że sprzedawcy w salonie samochodowym nie zawsze chcą tylko dobrze doradzić klientowi. Tak naprawdę każdy chce sprzedać i zarobić, dlatego tez sugerowanie się ich opiniami nie jest najlepszym pomysłem.

 


Techniki manipulacji opisane w oparciu o materiały z portalu http://czlowiek.info