Zakłada działalność gospodarczą? Co wybrać? Księgową czy biuro rachunkowe?

Otwieranie działalności gospodarczej jest niezmiernie łatwe. Ale sama działalność gospodarcza, to tylko taki jeden maleńki kroczek do własnej niezależności finansowej. Można nawet powiedzieć, że jest to niewielki krok w biznes, a dalej – tylko dzika przestrzeń, pełna drapieżników. Siłą każdego przedsiębiorcy jest spokój, logiczne myślenie, oraz nie poddawanie się niepotrzebnym emocjom.

Z każdej (nawet najtrudniejszej sytuacji) jest wyjście, jednak w emocjach niczego się nie osiągnie. Jest taka „zasada sytuacyjna”, że nawet jeśli ktoś na nas głośno i nieprzyjemnie krzyczy, to jeśli my będziemy mówić cicho, on -„z automatu”- także obniży ton. Więc nie ma się co gorączkować, tylko iść we własny biznes z optymizmem i spokojem. Rzeczy oraz zdarzenia na które nie mamy wpływu, najczęściej same się układają.

Mamy firmę, ale kto będzie zarządzał finansami?

Oczywiście, że to szef trzyma rękę na własnej kasie. Jednak kto tę kasę będzie „liczył”, to już nie jest takie pewne. Sprawy kadrowo finansowe najczęściej nie leżą w gestii szefa. On ma zająć się zupełnie innymi sprawami, czyli takimi, które nie można powierzyć własnym pracownikom. Jednak rozliczać się (podatkowo i w ZUS-ie) trzeba, obliczać wypłaty, segregować faktury itp. Tymi rzeczami powinien zajmować się doświadczony księgowy. Nie jest to żadna ekstrawagancja, ponieważ każdy błąd w tym sektorze może kosztować przedsiębiorcę dużo pieniędzy. Większe błędy – po prostu mogą „utopić” firmę.

Kogo zatrudnić – biuro rachunkowe, czy własną księgową?

Na to pytanie wcale nie jest łatwo odpowiedzieć. Pierwszą i najważniejszą rzeczą jest określenie własnych priorytetów. Jeśli firma jest duża, wystawia setki faktur miesięcznie, zatrudnia kilkadziesiąt osób, to jak najbardziej naturalne będzie zatrudnienie dodatkowej osoby, która zajmie się sprawami kadrowo księgowymi. Bieganie z tymi wszystkimi dokumentami do biura rachunkowego mogłoby sprawić przedsiębiorcy dużo kłopotu, zająć mu niepotrzebnie czas oraz narazić go np. na zagubienie ważnych dokumentów w trakcie ich przewozu.

Dodatkowe kilka tysięcy na wypłatę dla księgowej przy wydatkach dużych firm – to naprawdę niewiele. Inaczej ma się sprawa, jeśli firma ma raptem na utrzymaniu szefa, oraz kilku pracowników. Wtedy najbardziej rozsądnym wydaje się być zlecenie „ogarnięcia” dokumentów firmy biurom rachunkowym. Naturalne jest, że właściciel przedsiębiorstwa może mieć co do tego pewne opory – jednak musi on pamiętać, że w takich biurach pracują profesjonaliści. Tam nie ma przypadkowych osób i jeśli ktoś nie zna się na sprawach księgowo – kadrowych, nie ma co szukać w takim biurze rachunkowym.

Należy jedynie pamiętać, aby w umowie zawartej z odpowiednim biurem zawrzeć klauzulę o poufności rozliczeń i dokumentów. Poza tym zazwyczaj biura rachunkowe mają ubezpieczenie OC, które gwarantuje odszkodowanie w razie pomyłki swego pracownika. Takie odszkodowanie może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Natomiast własna księgowa (jeśli się pomyli) można ją obciążyć co najwyżej utratą trzykrotnych poborów. 

Więcej o biurach rachunkowych dowiesz się na stronie http://partner-gospodarczy.pl/biuro-ksiegowo-rachunkowe/