Szyby nie chcą się otwierać? Centralny zamek nie działa? Mamy na to sposób!

Starsi kierowcy, którzy od lat korzystają z samochodów z minimalną ilością elektroniki, przyzwyczaili się do łatwych i prostych napraw, które każdy kto miał choć trochę wiedzy technicznej mógł wykonać we własnym zakresie. W dzisiejszych czasach takich aut zostało już naprawdę niewiele. W celu ułatwienia użytkowania oraz poprawy komfortu kierowcy, producenci samochodów instalują w swoich modelach coraz więcej elektroniki i skomplikowanych urządzeń.

Rozwój techniki jest jak najbardziej wyczekiwany i potrzebny w obecnych czasach. Ciągłe wprowadzanie nowych technologii, z których korzystamy praktycznie wszyscy sprawia, że dla większości użytkowników jazda samochodem bez udogodnień jest uciążliwa i nie do zaakceptowania. 

Nowoczesne samochody wyposażane są w mnóstwo udogodnień, takich jak: elektryczne szyby i lusterka, elektrycznie sterowane fotele, czy też pokładowe systemy multimedialne. Właściciele tak wyposażonych aut cieszą się z tych ulepszeń przez pierwsze kilka lat. Po pewnym okresie korzystania z wszystkich tych funkcji w różnych warunkach atmosferycznych zaczynają pojawiać się pierwsze problemy, które zmuszają nas do wizyty u mechanika (np. w warsztacie samochodowym Szwarc&Gruba w Gdyni).

W naszym społeczeństwie panuje przekonanie, że najbardziej awaryjne są auta francuskie. Powodem takiego przeświadczenia są ciągłe usterki w urządzeniach elektronicznych, które skutecznie opróżniają portfel właściciela z pieniędzy. Jednak problem ten dotyczy także samochodów niemieckich, które reklamowane są jako bezawaryjne.
Samochody praktycznie wszystkich marek, zwłaszcza trochę starsze roczniki, mogą nas zaskoczyć niejedną usterką elektroniczną. W większości przypadków są to drobiazgi, takie jak: niedziałające podnoszenie szyb lub brak oświetlenia w desce rozdzielczej. Mimo, że są to tak naprawdę elementy, które nie mają znacznego wpływu na naszą jazdę, przy dłuższym okresie niedziałania potrafią zirytować nawet najbardziej spokojnego kierowcę. Przeważnie awarie te wynikają z winy zaśniedziałych, skorodowanych, utlenionych lub zabrudzonych styków w instalacji.

W celu zlikwidowania usterki najlepiej udać się do profesjonalnego warsztatu samochodowego, który świadczy kompleksowe usługi z zakresu elektromechaniki i mechaniki pojazdowej (np. Szwarc&Gruba w Gdyni). Dobrze, jeśli w danym warsztacie możemy od razu dokonać zakupu potrzebnej części, dzięki czemu unikniemy wizyt w okolicznych sklepach z częściami. 

Mechanik przystępując do usuwania usterki w pierwszej kolejności sprawdzi silnik elektryczny podnoszący i opuszczający szybę. Często to on jest głównym winowajcą naszej wizyty w serwisie. Następnie w aucie zostaną przeczyszczone styki i kostki elektryczne oraz zostaną wymienione wyeksploatowane elementy.

Lista elektrycznych usterek nie ogranicza się oczywiście tylko do niedziałających szyb. Jest ona naprawdę długa, a na jej czele znajduje się przypadłość, którą doskonale znają właściciele najbardziej skomplikowanych i bogato wyposażonych aut. Chodzi oczywiście o awarię komputera pokładowego, który jest odpowiedzialny za nadzorowanie i poprawne działanie urządzeń elektrycznych. Nie należy on jednak do zbyt trwałych elementów, przez co możemy stać się częstymi gośćmi w warsztacie.