Filtr powietrza - jak go “ugryźć”

Filtr powietrza jest jednym z ważniejszych elementów eksploatacyjnych naszego samochodu. Oczyszcza je w ogromnych ilościach, bo to nie są litry czy setki litrów, a setki tysięcy litrów mieszaniny gazów. A wszystko po to, żeby powietrze trafiające do komór spalania było w jak największym stopniu pozbawione jakichkolwiek zanieczyszczeń.

Pamiętaj o wymianie

Dlaczego warto pamiętać o wymianie filtra powietrza? Codziennie na jego powierzchni zatrzymują się wszelkiego rodzaju pyły, kurz, a także większe ziarenka między innymi piasku. Jeżeli doprowadzimy do zbyt dużego jego zanieczyszczenia się, powietrze będzie miało znacznie utrudnioną drogę do komór spalania. Konsekwencją tego jest przede wszystkim wzrost zużycia paliwa, a często jemu towarzyszy tak zwana niższa kultura pracy jednostki napędowej.

Jak często wymieniać

W większości przypadków instrukcje obsługi i inne opracowania zalecają wymianę filtra powietrza po przejechaniu około 30 000 - 50 000 kilometrów, podkreślając przy tym, że powinniśmy zwrócić uwagę na niego już po przejechaniu połowy tego dystansu i upewnić się, że nie jest nadmiernie zanieczyszczony. Z racji tego, że koszt takiego filtra jest niski, nie będzie dużym nadszarpnięciem naszego portfela jego wcześniejsza wymiana. Jeżeli jeździsz często drogami polnymi bądź w okolicy terenów budowy, powinieneś mieć go na uwadze, ponieważ zanieczyści się prawie na pewno w krótszym czasie niż ten w samochodzie unikającym takich obszarów.

Cena

Za usługę wymiany filtra, serwisy samochodowe w znakomitej większości zazwyczaj życzą sobie nie więcej niż 40 zł. Jednak powinieneś wiedzieć, że te pieniądze spokojnie mogłyby zostać w Twoim portfelu, bo  to nie jest skomplikowana operacja, żeby nie powiedzieć, że to dziecinnie proste. W większości samochodów nie będziesz potrzebował do tego nawet żadnych narzędzi, a jeżeli się zdarzy inaczej, to wystarczą Tobie najbardziej podstawowe śrubokręty i klucze.

Jak się za to zabrać

Najlepiej na samym początku zerknąć do książki serwisowej swojego samochodu, tam znajdziesz wszystkie potrzebne informacje do wymiany tego elementu. Jeżeli jednak nie posiadasz takiej książki, powinieneś zacząć od zlokalizowania, gdzie się mieści w Twoim aucie. Najczęściej do jego wyjęcia potrzebne będzie zdjęcie osłon, co nie jest skomplikowaną sprawą. Po otwarciu obudowy filtra należy wyjąć stary, zamontować nowy, a osłonę od wewnątrz przeczyścić lekko zwilżoną szmatką. Po całej operacji wystarczy zamknąć pokrywę i cieszyć się prawdopodobnie mniejszym zużyciem paliwa niż dotychczas.

Komentarze:

2016.06.08 - Ryszard:
Skoro mowa o filtrach to czy ktoś stosował już odżelaziacze wody w filtrowaniu wody w chłodnicy samochodowej? Związki żelaza ponoć skracają żywotność uszczelek i filtrów. na stronce http://www.krainawody.pl/9-odzelaziacze jest sporo takich filtrów tylko jak to zastosować w samochodzie? Próbował ktoś już?