Układ hamulcowy Volkswagena Touarega

Nie da się ukryć, że moda na SUV-y jest dziś spora, co nie podlega żadnym wątpliwościom. Wśród tego typu pojazdów brylują dziś na rynku modele takie jak Porsche Cayenne, Audi Q7 czy Bentley Bentayga. Nie zapominajmy tu też o jednym z pojazdów ze stajni Volkswagena. Mowa oczywiście o modelu Volkswagen Touareg, któremu postanowiliśmy przyjrzeć się nieco bliżej, a w zasadzie jego układowi hamulcowemu. Czy fakt, że jest to jeden z najtańszych pojazdów tego typu, ma swoje odzwierciedlenie w jego jakości, nawet mimo tego, że jest on reklamowany jako auto klasy premium?

Nie da się ukryć, że moda na SUV-y jest dziś spora, co nie podlega żadnym wątpliwościom. Wśród tego typu pojazdów brylują dziś na rynku modele takie jak Porsche Cayenne, Audi Q7 czy Bentley Bentayga. Nie zapominajmy tu też o jednym z pojazdów ze stajni Volkswagena. Mowa oczywiście o modelu Volkswagen Touareg, któremu postanowiliśmy przyjrzeć się nieco bliżej, a w zasadzie jego układowi hamulcowemu. Czy fakt, że jest to jeden z najtańszych pojazdów tego typu, ma swoje odzwierciedlenie w jego jakości, nawet mimo tego, że jest on reklamowany jako auto klasy premium?
Systemy hamulcowe VW Touareg
Zacznijmy od tego, że podstawowa wersja tego pojazdu z silnikiem 2,5 TDI wyposażona była w układ hamulcowy ATE. Co możemy o nim powiedzieć? Nie było to rozwiązanie najlepsze, a już na pewno daleko mu było do jakości, jakiej spodziewali się po tym układzie sami klienci. Wyraźnie widać było, że układ o tarczach o średnicy 308 mm nie radził sobie z hamowaniem takiego pojazdu.

Wszystko zmieniło się od wersji 3,0 V6 TDI, kiedy to zaczęto większą wagę przywiązywać do ich jakości i stawiać na układy hamulcowe marki Brembo oraz klocki hamulcowe do Touarega od firmy Pagid. Sięgnięto wówczas po tarcze o średnicy 330 mm, a w wersjach 4,2 V8, 5,0 V10 TDI oraz 6,0 W12 po tarcze tej samej marki o 20 mm większe. Statystycznie dało to o około 10-12% lepszy wynik hamowania aniżeli miało to miejsce wcześniej.
Problemy układów hamulcowych Volkswagena Touarega
Nie oznacza to jednak tego, że układ hamulcowy Volkswagena Touarega pozbawiony jest wad. Otóż nie, a podstawowym ich mankamentem są rdzewiejące tłoki w przednich zaciskach, co spowodowane jest słabą powłoką antykorozyjną. To oczywiście nie wszystko.

Poza tym wspomnieć tu trzeba jeszcze o klinujących się zaciskach, dopadającym zwłaszcza samochody mało zadbane, jak i biciu kierownicy. Dlatego też chcąc uniknąć związanych z tym problemów, sugeruje się dobór optymalnych tarcz i klocków hamulcowych, które są w stanie wytrzymać wytężoną pracę w ciężkim pojeździe.