Dlaczego opony do samochodów ciężarowych i dostawczych posiadają dwa indeksy?

Przy doborze opon do samochodów ciężarowych najważniejsze jest, aby użytkownik czy zarządca floty stosował się do wytycznych producenta. Wskazówki dotyczą rozmiaru, rodzaju, indeksu prędkości czy indeksu nośności. Ze względu na specyfikę pojazdów użytkowych szczególne znaczenie ma ostatni z wymienionych parametrów, który należy bezwzględnie przestrzegać. Zmieniając opony, trzeba też pamiętać, by na kołach tej samej osi były one identyczne (nie tylko rozmiar, indeksy prędkości i nośności, ale też marka, model, konstrukcja czy przeznaczenie).

Jak czytać rozmiar opon ciężarowych

Żeby sprawnie dobrać ogumienie do użytkowanego samochodu ciężarowego, warto zapoznać się z typowymi oznaczeniami, które można znaleźć na zewnętrznym boku opony.

Matador F HR4 315/60/R22.5 152/148L M+S – pierwszy człon to marka producenta opon, F oznacza oponę na przód (front) HR4 – model, 315 – oznacza szerokość mierzoną w mm, 60 – profil opony, stanowiący 60 procent szerokości (60 procent z 315 mm to 189 mm), R22.5 – oznacza oponę radialną, zamontowaną na feldze 22,5 cala, 152/148 – indeks nośności (3550 kg lub 3159 kg), L – indeks prędkości (tutaj do 120 km/h), M+S – oznaczenie Mud+Snow – oznacza deklarację producenta, że produkt sprawdzi się na śniegu lepiej w porównaniu do standardowego modelu.

Dlaczego dwa indeksy

Patrząc wyżej, łatwo zauważyć, że jedynym parametrem o podwójnej wartości jest indeks nośności, który oznacza dopuszczalne obciążenie jednego koła poruszającego się z maksymalną prędkością. Indeks 152/148 wskazuje, że obciążenie opony (bądź opon) nie może przekraczać założonej wartości (wartość tę można uzyskać, dzieląc masę całkowitą pojazdu, informacja jest wyszczególniona w dowodzie rejestracyjnym w polu F1, z obciążeniem przez liczbę kół w samochodzie). Jako że w pojazdach ciężarowych stosuje się zarówno koła pojedyncze, jak również podwójne, także indeks nośności odnosi się do obu przypadków. Pierwsza wartość dotyczy kół pojedynczych, druga bliźniaczych. Rozróżnienie jest istotne między innymi ze względu na specyfikę eksploatacji ciężarówek – zarządcy flot często decydują się na przekładanie opon, jeśli tylko pozwala na to ich konstrukcja. O tym, czy dane ogumienie nadaje się na konkretną oś, decyduje kolejne z oznaczeń. Przykładowe oznaczenia: F lub S – przód (front), D – oś napędowa, T – naczepa, przyczepa, Z – wszystkie pozycje. Niestety każdy producent może wdrożyć swoje własne oznaczenia, dlatego najlepiej zapoznać się z nimi bezpośrednio na stronie danego producenta.

Montaż opon o niższym od zalecanego indeksie nośności negatywnie wpływa na żywotność i stabilność zestawu (pojazdu). Ponadto zwiększa się ryzyko uszkodzenia opony podczas jazdy. W razie wypadku bądź kolizji po stwierdzeniu nieprawidłowości w doborze opon, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania, kierowca zaś ryzykuje mandatem.

Dodaj komentarz