Dobór fotela do wzrostu kierowcy – praktyczny poradnik

Biały fotel sportowy

Fotel kierowcy to bardzo ważny element wnętrza samochodu. To przez niego czuje swój pojazd, on zapewnia komfort jazdy i właściwą pozycję podczas prowadzenia auta. Dobór odpowiedniego siedzenia nie jest rzeczą łatwą i zależy od wielu czynników, m.in. sylwetki kierowcy, czy przeznaczenia samochodu. Bogata oferta sklepu internetowego Inter Rally pozwoli Ci na dobranie odpowiedniego fotela, jak i pozostałych akcesoriów i części do samochodów wykorzystywanych w sportach motorowych. Ten tekst być może ułatwi podjęcie decyzji.

 

Rozmiar fotela

Choć modele foteli na pierwszy rzut oka wydają się bardzo do siebie podobne, każdy charakteryzuje się nieco innym kształtem skorupy i indywidualnymi wymiarami. Spośród tych drugich najważniejsze są dwa parametry – wysokość przelotek i szerokość siedziska. Otwory przelotek powinny zaczynać się nieco niżej wysokości ramion, tak aby te kończyły się już w prześwicie, ale nie zasłaniały go całkowicie. Szerokość zaś określa po prostu, czy kierowca się w nim zmieści. W internecie można znaleźć przykładowe wartości wzrostu i wagi dla różnych modeli – są to jednak tylko sugestie i nie zastąpią osobistych przymiarek. Istnieje także możliwość indywidualnego dopasowania fotela do sylwetki. Wiąże się to oczywiście ze wzrostem kosztów, ale daje pewność idealnej szerokości.

Mocowania

Każdy fotel trzeba przytwierdzić do podłogi samochodu. Mocowania foteli należą do grupy najdokładniej sprawdzanych elementów przed startem w wyścigach. Dlatego nie warto na nich oszczędzać i lepiej darować sobie domowe samoróbki – nie dość, że najczęściej dyskwalifikują pojazd z zawodów (przepada tym samym wpisowe), nie gwarantują także bezpieczeństwa, a przecież właśnie o nie w tym elemencie chodzi. Wyróżnia się dwa typy mocowań – boczne i dolne. Boczne dają nieco większe możliwości regulacji pozycji kierowcy (góra/dół). Dobór typu mocowania zależy od modelu fotela – trzeba to sprawdzić przed zakupem, aby uniknąć sytuacji z niepasującymi do siebie częściami, np. fotel przystosowano do mocowania dolnego, a nabyto boczne. Warto także pamiętać, iż mocowania uniwersalne niekoniecznie będą pasować do każdej samochodowej podłogi. Lepiej zakupić dedykowane do danego modelu auta – choć wiążą się z wyższym kosztem, ma się gwarancję idealnego dopasowania i prostego montażu. I nie trzeba prostować blach podłogi (a więc ponosić kolejnych kosztów), co mogłoby się zdarzyć w przypadku uniwersalnych mocowań. Oczywiście można też łączyć ze sobą oba typy mocowań, np. uniwersalne boczne na fotelu i dedykowane dolne do podłogi, a nawet dodawać do nich szyny przesuwne, jednak nie jest to dobra opcja w samochodach wyścigowych – w ich przypadku im mniej części, szczególnie ruchomych, tym lepiej i bezpieczniej.

Typy foteli

Oprócz standardowych, w swoim samochodzie można oczywiście zamontować inne fotele. Wybór zależy tu w głównej mierze od przeznaczenia danego auta.

 

  • fotele luksusowe – wykonane z wysokiej jakości materiałów, najczęściej obite skórą, o konstrukcji zbliżonej do standardowych foteli. Zapewniają wysoki komfort jazdy, przez co są bardzo dobrą opcją dla osób spędzających za kierownicą dużo czasu. Pod względem bezpieczeństwa są na podobnym poziomie, co standardowe modele.
  • fotele “usportowione” (tuningowe) – kompromis między sportową konstrukcją i bezpieczeństwem a wygodą siedzenia. Siedzi się w nich nieco niżej, niż w przypadku standardowych foteli i pozwalają bardziej “poczuć” auto plecami, a także nieco lepiej trzymają kierowcę na zakrętach. Można do nich zamontować pasy szelkowe. Nierzadko spotykane przy okazji amatorskich wyścigów, a także u osób, które chcą nadać sportowy wygląd wnętrzu używanego na co dzień samochodu.
  • fotele sportowe (kubełkowe) – najwyższe bezpieczeństwo kosztem komfortu. Montowane w samochodach wyścigowych, idealnie trzymają kierowcę i pozwalają czuć auto plecami. Niektóre modele posiadają tzw. “uszy”, które dodatkowo usztywniają głowę kierowcy, lecz ograniczają widoczność boczną. Raczej nie nadają się do długich, wielogodzinnych tras. Przyjrzymy się im nieco bliżej.

 

Czerwony fotel kubełkowy

“Kubły” można podzielić na trzy zasadnicze typy, biorąc pod uwagę ich budowę (materiał wykonania).

Najtańszą opcją jest w tym przypadku rurowy stelaż pokryty gąbką i warstwą obicia. Przypomina to standardowe fotele samochodowe. Jest to coraz rzadziej spotykany typ i choć można trafić na takie modele z homologacją FIA, odchodzi się od nich ze względów bezpieczeństwa – w profesjonalnie przygotowanych samochodach wyścigowych już się ich nie montuje. Nie stanowią one bowiem jednej bryły, przez co są o wiele słabsze od nowszych typów foteli. Poza tym ważą naprawdę dużo – 15 do 20 kg.

Najbardziej rozpowszechnione są “siedzenia” wytwarzane z włókna szklanego. Charakteryzują się one konstrukcją pojedynczej bryły – odlewane są w specjalnych formach. Wykłada się je gąbką i pokrywa najczęściej poliamidem, który wykazuje odporność na wilgoć i ścieranie. Waga tego typu foteli to 6 (bez obicia) – 8 kg. Homologowany fotel z włókna szklanego to koszt rzędu ok. 1 – 2 tys. złotych.

Najnowszą, a zarazem najbardziej wymagającą finansowo, opcją jest “kubeł” z mieszanki kevlaru i włókna węglowego. Ich warstwy są nakładane na siebie naprzemiennie – jedna zapewnia wytrzymałość, a druga odporność na rozciąganie. Wytrzymałość tego typu foteli jest porównywalna z tymi z włókna szklanego, różnica tkwi w tym przypadku w wadze – masa jednej sztuki to ok. 4 kg. Są także lżejsze (do 3 kg), a zarazem droższe (nawet dwa razy), modele. Jest to zdecydowanie opcja dla ludzi o głębokich kieszeniach – jeden taki fotel to wydatek około 6 tys. złotych.

Homologacja FIA

Każdy fotel używany w profesjonalnych sportach motorowych musi spełniać kryteria określone przepisami FIA. Homologacja nie tylko umożliwia start w zawodach z obowiązującym regulaminem FIA, ale też jest gwarantem jakości i bezpieczeństwa. Homologowane fotele stanowią jednolite, bryłowe konstrukcje – nie mają regulacji nachylenia oparcia, aby nie obniżać ich wytrzymałości. Są również pozbawione kalibracji wzdłużnej – nie montuje się przy nich szyn przesuwnych (tzw. “sanek”). Okres trwania homologacji to 5 lat od daty produkcji znajdującej się na metce. Po upływie tego czasu fotel można poddać specjalnemu badaniu, którego pozytywny wynik przedłuża okres użytkowania o kolejne 2 lata.

Homologacja FIA nie jest wymagana w przypadku amatorskich zawodów motorowych. Dlatego stawiając swoje pierwsze rajdowe kroki np. w KJS-ach, nie musisz wydawać sporych sum na fotele. Z drugiej jednak strony – czy bezpieczeństwo nie jest warte tych kilku setek więcej?

Pasy szelkowe

Mając już na czym siedzieć, przychodzi czas na wybór odpowiednich pasów. Możliwe do zamontowania w fotelach kubełkowych i “usportowionych” (tuningowych) wielopunktowe pasy szelkowe idealnie trzymają kierowcę w miejscu. Przypięty takimi pasami nie przemieszcza się i jest dociskany do fotela, co ma ogromne znaczenie w razie wypadku. Ma to też swoje minusy – ten rodzaj pasów właściwie uniemożliwia wychylanie się, które czasem jest potrzebne w normalnej jeździe drogowej przy wyglądaniu przez szyby boczne, np. gdy przy skręcie widok blokuje czyjś płot. Dlatego warto zastanowić się przed zamontowaniem takich pasów w używanym na co dzień samochodzie.

Dodaj komentarz