Mam astmę – czy mogę bezpiecznie prowadzić samochód?

Astma jest epizodycznym stanem odwracalnej niedrożności dróg oddechowych z zapaleniem oskrzeli, spowodowanym zwiększoną reaktywnością dolnych dróg oddechowych na wiele bodźców.

W niektórych przypadkach znany jest czynnik wyzwalający, taki jak pyłek lub inne alergeny, niektóre leki lub substancje toksyczne dla środowiska. Reaktywność astmy zwiększa stres, infekcje dróg oddechowych, emocje, ćwiczenia, zimne powietrze, aspiryna, siarczyny pokarmowe, zanieczyszczenie powietrza itp. Jej kliniczna ekspresja może wahać się od łagodnego stanu, który nie ogranicza aktywności pacjenta, w tym np. zdolności do prowadzenia pojazdu, do poważnych objawów zagrażających życiu.

Typowa astma jest zwykle związana z:

  • nawracającymi epizodami kaszlu, ogólnie suchego
  • ciskaniem klatki piersiowej
  • epizodami świszczącego oddechu, duszności

Gorączka i odkrztuszanie mogą wystąpić w stanach zakaźnych związanych ze skurczem oskrzeli. Będąc chorym na astmę kierowcą warto posiadać domową wersję miernika pozwalającego na mierzenie pojemności płuc przed uruchomieniem samochodu, natomiast w samym samochodzie należy posiadać inhalator i inne leki niezbędne w razie ewentualnego ataku (zobacz tutaj: sanity inhalator )

Obecnie międzynarodowe wytyczne przygotowane dla podejścia do astmy opierają swoją strategię terapeutyczną na podążaniu za stanem pacjenta, biorąc pod uwagę dwa główne objawy, którymi są codzienna liczba inhalacji leków z kortykoidami i liczba nocnych przebudzeń.

Astma – porady dla kierowców

Pacjent z ciężką astmą nie może prowadzić samochodu. Należy wiedzieć, że od jednej trzeciej do połowy pacjentów z astmą jest nierozpoznanych, a zatem nieleczonych. Oznacza to, że pacjent o niezdiagnozowanym stanie astmatycznym jest bardziej narażony na zasypianie podczas jazdy. Sytuację pogarsza częste samoleczenie lekami przeciwhistaminowymi powodującymi senność. Pacjent cierpiący na astmę może nadużywać dawki w ilości lub częstotliwości, spodziewając się uzyskać szybszą korzyść, ale nie zna skutków ubocznych leków….

Lekarze powinni ostrzec pacjenta o skutkach ubocznych leków przeciwastmatycznych i ich interferencji z prowadzeniem pojazdu, ponieważ mimo że chory czuje się dobrze prowadząc samochód, objawy farmakologiczne uniemożliwiają mu bezpieczną jazdę.

Im większa wiedza na temat astmy przez pacjentów i jego krewnych – w tym wiedza na temat czynników wyzwalających i leków oraz odpowiednich dawek i dróg podawania, tym łatwiej będzie sobie z nią poradzić. Zasadnicze znaczenie ma to, że lekarz dostarcza informacji w sposób możliwy do zrozumienia, w celu uniknięcia wyzwolenia epizodu astmy lub jeśli wystąpi, że ma najmniejszy wpływ na prowadzenie pojazdu.

Gdy okaże się, że zimno jest czynnikiem wyzwalającym skurcz oskrzeli, ważne jest, aby nie włączać klimatyzacji w samochodzie. Należy również unikać palenia (uwaga do towarzyszy kierowcy astmatycznego, którzy nie zdają sobie sprawy z bezpośredniego działania drażniącego palenia na oskrzela).

Kierowcy cierpiący na astmę nie mogą używać odświeżaczy samochodowych, ponieważ każdy z ich składników może wywołać skurcz oskrzeli.

Dodaj komentarz