Montażownica do opon – jaką wybrać do warsztatu?

montowanie opony na feldze

Na wybór montażownicy do opon składa się wiele rozmaitych czynników – zarówno ogólnych (m.in. rodzaj, marka, stan) jak i uzależnionych bezpośrednio od potrzeb, możliwości oraz warunków danego warsztatu (np. cena, gabaryty, zakres obsługiwanych opon). Podejmując tego rodzaju decyzję należy dobrze przemyśleć zakup, aby inwestycja nie tylko nie była przepłacona, ale również mogła nam się zwrócić w możliwie najkrótszej perspektywie czasu.

Rodzaje montażownic opon

Jednym z pierwszych dylematów, z jakimi przyjdzie się zmierzyć potencjalnemu nabywcy zmieniarki do kół będzie wybór jej rodzaju. Wśród najbardziej poszukiwanych znajdują się profesjonalne montażownice opon samochodowych, motocyklowych, ciężarowych, rolniczych, niskoprofilowych i bezdętkowych. Jeśli chodzi o obecnie występujące na rynku modele, montażownica do opon może wystąpić w jednym z trzech, poniżej pokrótce scharakteryzowanych, wariantów.

Tradycyjne

Jest to zdecydowanie najbardziej liczna kategoria maszyn, stosowana przede wszystkim w ramach najpowszechniejszych wykorzystywanych typów opon. Ich struktura obejmuje odchylaną wstecznie bądź na bok kolumnę, wyposażoną w stopkę. Za pośrednictwem łyżki oraz wspomnianej stopki następuje montaż oraz demontaż ogumienia. W konstrukcji tradycyjnej zmieniarki do kół nie może również zabraknąć zbijaka, przy pomocy którego stopki opon przemieszczane są poza obręb rantów felg. Koła danego pojazdu zostają w tym przypadku pochwycone w sposób odpowiedni w stosunku do materiału wykonania felg – aluminiowe za część zewnętrzną, zaś stalowe za wewnętrzną. Opcjonalnie modele tradycyjne mogą zostać wyposażone także w dodatkowe ramiona, dedykowane do użytku przy oponach niskoprofilowych, czy też Run Flat.

Niestandardowe

Kolejna grupa montażownic nie stanowi oficjalnie sklasyfikowanej kategorii, jednak – na potrzeby niniejszego artykułu – postanowiliśmy zawrzeć w niej wszystkie te urządzenia, które konstrukcyjnie odbiegają od tradycyjnych maszyn. Niestandardowa montażownica do zdejmowania opon jest masywniejszy i przeznaczony przede wszystkim do opon o większych gabarytach, jak wspomniane wcześniej ogumienie niskoprofilowe oraz Run Flat. Ich budowa uwzględnia zwykle podnośnik, pomocny na etapie przenoszenia kół na obszar stołu montażowego. Dodatkowo konwencjonalny zbijak został w ich przypadku zastąpiony przez rolki dociskowe (dwie lub pojedynczą), zaś stopka montażowa wyposażona jest w tzw. „system LL”, bazujący na zastosowaniu charakterystycznego kła rozbiórkowego. Ten ostatni wspomniany czynnik pozwala także zrezygnować z konieczności stosowania łyżek. Do największych atutów tego przyrządu do zdejmowania opon należy ich wzmocniona struktura oraz zoptymalizowana szybkość pracy w ramach problematycznych opon.

Kombajny

Montażownica do opon tego typu istotnie odbiega swoją budową od poprzednio omawianych wariantów. Konwencjonalna stopka montażowa zastępowana jest w ich przypadku specjalistycznym uchwytem, który eliminuje przymus stosowania łyżek montażowych, zwiększając tym samym bezpieczeństwo i redukując ryzyko uszkodzenia powierzchni felg oraz ogumienia. Część wariantów kombajnów może być także bardzo silnie zautomatyzowana. W najnowocześniejszych modelach maszyn tego rodzaju ingerencja wulkanizatora ogranicza się niemal wyłącznie do samego doglądania procesu montażu lub demontażu ogumienia. Urządzenia te umożliwiają zwykle pracę na felgach, których średnica może osiągać nawet 34 cale.

ręczne zdejmowanie koła nie jest trudnym zadaniem

Na co zwrócić uwagę wybierając montażownicę?

Skoro udało się nam już omówić najważniejsze rodzaje montażownic do opon, w kolejnym etapie należałoby skupić się na elementach, na które należy zwracać szczególną uwagę podczas wyboru naszej docelowej maszyny. Do najważniejszych spośród nich należą zatem:

    • dostępny zakres obsługiwanego ogumienia oraz powierzchnia stołu (im obszerniejszy, tym lepiej, w granicach oczywiście ilości dostępnej w danym warsztacie przestrzeni),
    • moc siłownika zbijaka – powinna być relatywnie wysoka, jeżeli planujemy często pracować na twardych oponach,
    • grubość kolumny montażowej, od której zależy wytrzymałość maszyny podczas montowania oraz demontowania ogumienia,
    • wysokość kolumny – w wariantach podwyższonych istotnie ułatwiona jest obsługa kół o wyjątkowo szerokich felgach,
    • opinie pozostałych klientów (potwierdzone zakupem) o konkretnym modelu urządzenia, które stanowią jedno z najbardziej rzetelnych źródeł informacji,
    • instrukcja obsługi i certyfikacja danej zmieniarki do kół , wydawana przez liczące się w branży organizacje normalizacyjne,
    • dostępność części zamiennych, co ma szczególne znaczenie w przypadku dokonywania zakupu sprzętu używanego,
    • cena, w przypadku której należy przede wszystkim znaleźć złoty środek w ramach posiadanego przez siebie budżetu – często najdroższe warianty montażownic nie różnią się jakością w istotny sposób od maszyn z tzw. „średniej półki”,
    • możliwość rozbudowy, która pozwoli nam w razie potrzeby zwiększyć zakres obsługiwanego przez naszą montażownicę ogumienia np. o opony niskoprofilowe lub – coraz częściej stosowane w Polsce – Run Flat.

Nowa czy używana?

W poprzednim akapicie poruszyliśmy kwestię montażownic do opon używanych, które – naszym zdaniem – powinny stanowić wariant wyłącznie dla osób, które naprawdę dobrze orientują się w konstrukcji i eksploatacji maszyn tego rodzaju. W każdym innym przypadku zalecamy poszukać nowego przyrządu do zdejmowania kół (niekoniecznie prestiżowej marki, jeśli nasz budżet jest mocno ograniczony), który pochodzi z rzetelnego źródła i posiada gwarancję producenta. Co ważne, do zmieniania opon motocyklowych, ciężarowych, rolniczych, niskoprofilowych lub bezdętkowych nie jest przystosowana każda montażownica, dlatego przed zakupem warto zorientować się jakie jest jej przeznaczenie.

montażownica opon

Zmieniarka do kół – jakiej firmy?

Rynek montażownic do opon niezwykle silnie obfituje w różnorodność, co często komplikuje niestety cały proces decyzyjny. Aby ułatwić sobie poszukiwania optymalnego w stosunku do naszych potrzeb sprzętu, warto zatem dokonać pierwszej wstępnej selekcji, sugerując się ofertą sprawdzonych i powszechnie cenionych w branży producentów. Do grona takich firm z pewnością zaliczyć można niemieckie Twin Busch GmbH oraz ATH-Heinl, słynące z unikalnych procesów produkcyjnych oraz restrykcyjnej kontroli jakości swojego asortymentu. Praktyka pokazuje bowiem, że jeśli chodzi o zaufanie, klienci najczęściej obdarzają nim wytwórców niemieckich oraz włoskich, których kolejnymi przykładami mogą być Hofmann, FAIP, Sicam, czy też Beissbarth.

Niezależnie jednak od samej marki zmieniarki do kół, podczas dokonywania jej zakupu, pamiętać należy przede wszystkim o wyszczególnionych przez nas wcześniej kluczowych czynnikach wyboru, bowiem to właśnie od nich – nie zaś od logo producenta – zależeć będzie efektywność i bezpieczeństwo pracy naszej maszyny.

Polecamy:
Co może zaszkodzić oponom samochodowym?

2 Comments on “Montażownica do opon – jaką wybrać do warsztatu?”

Dodaj komentarz