Obrócona Panewka – Objawy Diagnoza Przyczyny

zepsuty samochód

Dowiedz się jak diagnozować uszkodzone panewki oraz poznaj przyczyny usterki. Jak ochronić swój silnik przed tą poważną usterką? Sprawdź dlaczego dochodzi do obrócenia panewki korbowodowej. Przeczytaj artykuł teraz!

Obrócenie panewki korbowodowej jest poważną usterką. Jej konsekwencje to nawet wymiana całego wału korbowego. Trafna diagnoza obrócenia panewki i poznanie przyczyn tej awarii to najważniejsze co trzeba zrobić aby skutecznie usunąć usterkę. Często sama wymiana panewek nie pomoże ponieważ prawdziwa przyczyna pozostaje nienaprawiona. Poprosiliśmy o pomoc ekspertów od panewek – firmę Bimex z Gdańska, która specjalizuje się w imporcie i dorabianiu nietypowych panewek, łożysk i tulei ślizgowych.

panewki w silniku spalinowym

Dlaczego dochodzi do obrócenia panewki

Podstawową przyczyną obrócenia panewki jest słabe smarowanie. Jest sporo czynników, które wpływają na jakość smarowania panewek, trzeba zacząć od sprawdzenia poziomu oleju oraz jego stanu zużycia.

Cząstki stałe w oleju

Przytarcie panewki występuje najczęściej po zatkaniu się kanałów olejowych, ale jak do tego dochodzi? Jeżeli do oleju dostały się opiłki bądź inne elementy stałe, wtedy kanały mają obniżoną sprawność i dostarczają zbyt mało oleju do smarowania panewek.

Brak oleju w silniku

Inną przyczyną słabego smarowania może być brak oleju w silniku. Zużyte jednostki napędowe pobierające spore ilości oleju mogą nawet w krótkiej trasie spalić kilka litrów oleju co skutkuje słabym smarowaniem i w efekcie uszkodzeniem panewek. W takim przypadku jedynym rozwiązaniem jest wymiana silnika, gdyz remontowanie całego bloku nie będzie zbyt opłacalne z uwagi na duże zużycie części.

Rozrzedzony olej silnikowy

Przedostawanie się paliwa do oleju jest częstą przyczyną zatarcia silnika. Powoduje ono rozrzedzenie oleju i osłabienie smarowania silnika. Taki skutek może mieć nadmierne zużycie pierścieni tłokowych, przestawiony zapłon czy podawanie zbyt dużej ilości paliwa. Gdy tylko przeciek zostanie zauważony (rosnący poziom oleju w silniku) – trzeba natychmiast usunąć przyczynę i wymienić olej na nowy.

zepsuty samochód

Co się dzieje z panewką bez smarowania

Brak smarowania powoduje zwiększone tarcie między wałkiem i panewką. Następstwem jest wzrost temperatury, zacieśnienie szczeliny i zakleszczenie się panewki na wale i obrócenie jej w bloku silnika. Kolejnym następstwem jest uszkodzenie mechaniczne gniazda i przedostanie się opiłków do oleju. Po obróceniu panewki uszkodzenie jest nieodwracalne i należy przeprowadzić inspekcję wału celem określenia czy nadaje się do ponownego montażu, regeneracji czy wymiany na nowy.

Objawy uszkodzonych panewek

Obniżone ciśnienie oleju w silniku to jeden z pierwszych objawów nadchodzącej katastrofy. Panewki zużywają się w sposób naturalny jednak jest kilka sposobów na skrócenie ich żywotności zaczynając od źle dobranego oleju niskiej jakości, uszkodzenia układu chłodzenia powodującego przegrzewanie czy zanieczyszczeń obecnych w układzie smarowania.

Jednostajny i miarowy odgłos stukania dochodzący z komory silnika to objaw świadczący o konieczności natychmiastowej wymiany panewki. Stukanie powinno być dobrze słychać stojąc obok samochodu pracującego na biegu jałowym. Nie musi to być głośny odgłos, czasem trzeba doświadczonego mechanika, który wychwyci stuk gdy tylko pojawią się pierwsze objawy.

panewki główne

Jak chronić silnik

Okresowe wymiany oleju silnikowego na taki, który zaleca producent oraz wymiana filtrów oleju na wysokiej jakości komponenty pozwoli zniwelować ryzyko obrócenia panewki. Warto kontrolować stan jednostki napędowej podczas okresowych przeglądów u mechanika, który wykryje usterkę we wczesnym stadium i zaleci wymianę panewek jeszcze przed ich obróceniem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *