Prawidłowe oznakowanie przejazdów kolejowych

Przejazdy kolejowe to miejsca, w których krzyżują się drogi kolejowe z drogami dla kierowców. Jest ich w Polsce ponad 14 tysięcy. Choć większość z nich jest prawidłowo oznakowana, są one miejscami wyjątkowo niebezpiecznymi dla kierowców. Szczególnie tych, którzy nie zawsze patrzą na znaki i nie zachowują odpowiedniej ostrożności.

Pojazdy kolejowe mogą być różnego rodzaju, dzieli się je na kilka kategorii w zależności od tego, w jaki sposób jest kierowany ruch na nich oraz w jakie urządzenia są wyposażone. Najpopularniejsze są tak zwane przejazdy strzeżone, w których ruch jest kierowany przez pracowników kolei. Są one wyposażone w szlabany, które są zamykane odpowiednio wcześniej przed nadjechaniem pociągu. Szlabany mają taką długość, aby w pełni zamykać ulicę i uniemożliwiać przejechanie autem. Niektóre przejazdy strzeżone są dodatkowo wyposażone w sygnalizację świetlną, co zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo kierowców poruszających się po drodze.

Przejazdy niestrzeżone wyposażone w liczne znaki

Oprócz przejazdów obsługiwanych ręcznie, są też przejazdy strzeżone, w których szlabany zamykane są automatycznie. Najczęściej są one również wyposażone w sygnalizację świetlną. Tego typu przejazdy zwykle są stosowane przy mniej ruchliwych trasach kolejowych, gdzie nie ma konieczności ani uzasadnienia finansowego, aby przejazd był obsługiwany przez pracownika kolei. Niektóre typy przejazdów nie są wyposażone w szlabany, mają natomiast sygnalizację świetlną, która działa automatycznie i zmienia światło z zielonego na czerwone na krótko przed przejazdem pociągu.

Oprócz takich zabezpieczonych przejazdów, na polskich drogach funkcjonują również przejazdy niestrzeżone, które są jedynie opatrzone wszystkimi wymaganymi znakami drogowymi, takimi jak krzyż świętego Andrzeja. Przejazdy niestrzeżone znajdują się zwykle na drogach o niewielkim ruchu, a także o bardzo dobrej widoczności. Kierowca może z obu stron zobaczyć tory na długości nawet kilkuset metrów, dzięki czemu bez problemu upewni się, że nie ma w zasięgu wzroku żadnego pociągu.

Szczególna ostrożność wskazana

Bez względu na rodzaj przejazdu kolejowego, kierowcy za każdym razem muszą zachować szczególną ostrożność. W zderzeniu z pociągiem, nawet jadącym z niewielką prędkością, żadne auto nie ma najmniejszych szans. Niestety, pomimo wielu kampanii informacyjnych, odpowiednio umieszczonych znaków drogowych, dosyć regularnie można usłyszeć w mediach o kolejnych przypadkach wypadków samochodowych na przejazdach kolejowych. Owszem, zdarzają się sytuacje, gdy wina jest ewidentnie po stronie dróżnika, jednak w większości przypadków jest to kwestia braku ostrożności kierowców.

Nagminnym błędem jest chociażby wjeżdżanie na przejazd w momencie, gdy rogatki są już zamykane. Nie trzeba mieć wtedy wielkiego pecha, aby zostać uwięzionym na torach z zamkniętymi po obu stronach szlabanami. Jeżdżąc przez tory zawsze warto schować pośpiech do kieszeni i poczekać te kilka minut aż pociąg przejedzie i przejazd będzie bezpieczny.

Dodaj komentarz