Klocki hamulcowe to podstawowe i niezmiernie ważne elementy układu hamulcowego samochodu. Dlatego też przygotowaliśmy informacje dla kierowców, jak działają, jakie są objawy zużycia klocków i jak wygląda ich samodzielna wymiana.
Klocki hamulcowe — zasada działania
Zasada działania klocków w układzie hamulcowym tarczowym jest dość prosta. Proces hamowania zaczyna się w momencie naciśnięcia pedału hamulca przez kierowcę. Pompa hamulcowa zaczyna pompować płyn hamulcowy przewodami; wysokie ciśnienie płynu hamulcowego sprawia, że wyciska się tłoczek, który dociska klocki do tarczy. Tarcie warstwy ciernej klocka hamulcowego o warstwę roboczą tarczy powoduje, że auto hamuje lub zwalnia — to zależy od tego, jak mocno kierowca naciśnie pedał hamulca. Proces tarcia wytwarza ogromne ilości ciepła oraz sprawia, że klocki z czasem się zużywają.
Kiedy wymienić klocki hamulcowe?
O tym, że klocki trzeba wymienić, informują następujące sygnały:
- Piszczenie, szumy, tarcie i inne nieprzyjemne odgłosy
- Pulsowanie pedału hamulca podczas naciskania
- Drgania na kierownicy
- Pogorszona efektywność hamowania
- Ściąganie auta na boku w trakcie hamowania
- Na desce rozdzielczej wyświetlił się komunikat.
Nowe klocki hamulcowe — jak dobrać klocki hamulcowe do samochodu?
Nowe klocki hamulcowe muszą być kompatybilne z Twoim autem. Kupując przez Internet, miej pod ręką dane techniczne swojego pojazdu oraz numer VIN. Klocki hamulcowe zwykle są sprzedawane w zestawie, zazwyczaj jest ich 4 (po 2 na każde koło na jednej osi), ale też może być ich więcej, co zależy od konstrukcji samochodu. Zestaw klocków hamulcowych RIDEX 402B0041 z akustycznym wskaźnikiem zużycia ma 4 klocki w zestawie i jest kompatybilny z wieloma modelami HYUNDAI i KIA. Są to klocki „low-metallic” (nisko-metaliczne), czyli są wykonane z mieszaniny związków organicznych z metalami (mają ich nie więcej niż 30% w składzie), takimi jak miedź czy stal. Zapewniają skuteczniejsze hamowanie od klocków półmetalicznych i organicznych, ponieważ lepiej wymieniają ciepło. Idealne do hamowania przy większych prędkościach. Są jednak głośniejsze w porównaniu do klocków organicznych i produkują sporo pyłu.
Dużym atutem zestawu klocków od RIDEX 402B0041 są załączone akustyczne wskaźniki zużycia. W zestawie jest ich 2, po jednym na koło. Akustyczne czujniki zużycia klocków hamulcowych informują kierowcę o tym, że przeszło 80% powierzchni ciernej zostało już zużyte, wydając piskliwy dźwięk w trakcie hamowania.
Jak wymienić klocki hamulcowe?
Przed wymianą pamiętaj, że klocki hamulcowe należy wymieniać parami na jednej osi. Podczas wymiany upewnij się też, że pozostałe elementy układu hamulcowego (np.tarcze) są w dobrym stanie — jeśli jest taka potrzeba, też trzeba je wymienić.
Oprócz nowych części zamiennych potrzebne będą narzędzia takie, jak: zestaw kluczy, klucze dynamometryczne, ampulowe, przyrząd do wyciskania tłoczków, smar do hamulców, szczotka druciana, strzykawka itp. Procedura wymiany klocków (i tym samym potrzebne części i narzędzia) różni się w zależności od pojazdu.
- Poluzuj śruby, które mocują felgi kół do piast.
- Unieś auto na lewarku lub podnośniku i je zabezpiecz.
- Zdejmij koła, w których są wymieniane klocki.
- Odkręć zaciski hamulcowe. Jeśli śruby są zapieczone, pomocny będzie płyn penetracyjny WD-40 lub podobny preparat.
- Ostrożnie zdejmij zacisk — nie pozwól, aby wisiał na przewodzie hamulcowym.
- Cofnij tłoczek w zacisku. Może być potrzebny do tego przyrząd do wciskania tłoczków. Warto go nasmarować smarem do tłoczków, aby płynnie pracował po ponownym montażu.
- Teraz można przejść do jarzma. Odepnij zawleczki zabezpieczające okładziny przed wysunięciem i je wyjmij.
- Wyczyść gniazda zacisku za pomocą drucianej szczotki. Nie pomiń tego kroku!
- Potraktuj smarem miedziowym prowadnice elementów ciernych, jednocześnie uważając, aby ich nie pobrudzić.
- Zamontuj nowe klocki hamulcowe.
- Zamontuj zaciski hamulcowe w odwrotnej kolejności.
- Zamontuj koła, opuść samochód i dokręć śruby mocujące felgi kół do piast.
- Naciśnij kilka razy pedał hamulca, dopóki zrobi się twardy. Bardzo ważny krok: tłoczek musi zostać dosunięty do klocków.
Po wymianie sprawdź poziom płynu hamulcowego i w razie potrzeby go uzupełnij. Pamiętaj też, że nowe klocki potrzebują trochę czasu, aby się dotrzeć. Unikaj ostrego hamowania.