Zestaw klocków hamulcowych RIDEX 402B0041

Klocki hamulcowe to podstawowe i niezmiernie ważne elementy układu hamulcowego samochodu. Dlatego też przygotowaliśmy informacje dla kierowców, jak działają, jakie są objawy zużycia klocków i jak wygląda ich samodzielna wymiana.

Klocki hamulcowe — zasada działania

Zasada działania klocków w układzie hamulcowym tarczowym jest dość prosta. Proces hamowania zaczyna się w momencie naciśnięcia pedału hamulca przez kierowcę. Pompa hamulcowa zaczyna pompować płyn hamulcowy przewodami; wysokie ciśnienie płynu hamulcowego sprawia, że wyciska się tłoczek, który dociska klocki do tarczy. Tarcie warstwy ciernej klocka hamulcowego o warstwę roboczą tarczy powoduje, że auto hamuje lub zwalnia  — to zależy od tego, jak mocno kierowca naciśnie pedał hamulca. Proces tarcia wytwarza ogromne ilości ciepła oraz sprawia, że klocki z czasem się zużywają.

Kiedy wymienić klocki hamulcowe?

O tym, że klocki trzeba wymienić, informują następujące sygnały:

  • Piszczenie, szumy, tarcie i inne nieprzyjemne odgłosy
  • Pulsowanie pedału hamulca podczas naciskania
  • Drgania na kierownicy
  • Pogorszona efektywność hamowania
  • Ściąganie auta na boku w trakcie hamowania
  • Na desce rozdzielczej wyświetlił się komunikat.

Nowe klocki hamulcowe — jak dobrać klocki hamulcowe do samochodu?

Nowe klocki hamulcowe muszą być kompatybilne z Twoim autem. Kupując przez Internet, miej pod ręką dane techniczne swojego pojazdu oraz numer VIN. Klocki hamulcowe zwykle są sprzedawane w zestawie, zazwyczaj jest ich 4 (po 2 na każde koło na jednej osi), ale też może być ich więcej, co zależy od konstrukcji samochodu. Zestaw klocków hamulcowych RIDEX 402B0041 z akustycznym wskaźnikiem zużycia ma 4 klocki w zestawie i jest kompatybilny z wieloma modelami HYUNDAI i KIA. Są to klocki „low-metallic” (nisko-metaliczne), czyli są wykonane z mieszaniny związków organicznych z metalami (mają ich nie więcej niż 30% w składzie), takimi jak miedź czy stal. Zapewniają skuteczniejsze hamowanie od klocków półmetalicznych i organicznych, ponieważ lepiej wymieniają ciepło. Idealne do hamowania przy większych prędkościach. Są jednak głośniejsze w porównaniu do klocków organicznych i produkują sporo pyłu.

Dużym atutem zestawu klocków od RIDEX 402B0041 są załączone akustyczne wskaźniki zużycia. W zestawie jest ich 2, po jednym na koło. Akustyczne czujniki zużycia klocków hamulcowych informują kierowcę o tym, że przeszło 80% powierzchni ciernej zostało już zużyte, wydając piskliwy dźwięk w trakcie hamowania.

Jak wymienić klocki hamulcowe?

Przed wymianą pamiętaj, że klocki hamulcowe należy wymieniać parami na jednej osi. Podczas wymiany upewnij się też, że pozostałe elementy układu hamulcowego (np.tarcze)  są w dobrym stanie — jeśli jest taka potrzeba, też trzeba je wymienić.

Oprócz nowych części zamiennych potrzebne będą narzędzia takie, jak: zestaw kluczy, klucze dynamometryczne, ampulowe, przyrząd do wyciskania tłoczków, smar do hamulców, szczotka druciana, strzykawka itp. Procedura wymiany klocków (i tym samym potrzebne części i narzędzia) różni się w zależności od pojazdu.

  1. Poluzuj śruby, które mocują felgi kół do piast.
  2. Unieś auto na lewarku lub podnośniku i je zabezpiecz.
  3. Zdejmij koła, w których są wymieniane klocki.
  4. Odkręć zaciski hamulcowe. Jeśli śruby są zapieczone, pomocny będzie płyn penetracyjny WD-40 lub podobny preparat.
  5. Ostrożnie zdejmij zacisk — nie pozwól, aby wisiał na przewodzie hamulcowym.
  6. Cofnij tłoczek w zacisku. Może być potrzebny do tego przyrząd do wciskania tłoczków. Warto go nasmarować smarem do tłoczków, aby płynnie pracował po ponownym montażu.
  7. Teraz można przejść do jarzma. Odepnij zawleczki zabezpieczające okładziny przed wysunięciem i je wyjmij.
  8. Wyczyść gniazda zacisku za pomocą drucianej szczotki. Nie pomiń tego kroku!
  9. Potraktuj smarem miedziowym prowadnice elementów ciernych, jednocześnie uważając, aby ich nie pobrudzić.
  10. Zamontuj nowe klocki hamulcowe.
  11. Zamontuj zaciski hamulcowe w odwrotnej kolejności.
  12. Zamontuj koła, opuść samochód i dokręć śruby mocujące felgi kół do piast.
  13. Naciśnij kilka razy pedał hamulca, dopóki zrobi się twardy. Bardzo ważny krok: tłoczek musi zostać dosunięty do klocków.

Po wymianie sprawdź poziom płynu hamulcowego i w razie potrzeby go uzupełnij. Pamiętaj też, że nowe klocki potrzebują trochę czasu, aby się dotrzeć. Unikaj ostrego hamowania.

Dodaj komentarz