Najczęstsze usterki wykrywane podczas badań technicznych

Wykonanie badań technicznych jest warunkiem dopuszczenia samochodu do ruchu drogowego. Niekiedy w ich trakcie wykrywane są usterki – sytuacja taka ma miejsce w przypadku ok. 15% pojazdów. Co należy zrobić, gdy do niej dojdzie? Jakie mankamenty aut diagności stwierdzają najczęściej? Tego dowiecie się w tym wpisie!

Co dzieje się po wykryciu usterki przez diagnostę?

Po wykryciu przez SKP uchybień powinniśmy je usunąć, a następnie zgłosić się ponownie do tej samej stacji. Mamy na to dwa tygodnie. Wybierając jeden z podmiotów, widocznych w zestawieniu Ranking stacji kontroli pojazdów w Gdańsku – zobacz TOP 10, możemy liczyć na fachowe doradztwo w zakresie sposobu przeprowadzenia napraw (choć oczywiście wykonanie niezbędnych działań spadnie na nasze barki). Warto wspomnieć, że obecnie negatywny wynik badań widoczny jest w Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dzięki temu każdy kolejny diagnosta jest w stanie zaznajomić się z listą usterek, wykrytych podczas wcześniejszej kontroli.

Jakie problemy z hamulcami są najczęściej wykrywane przez diagnostów?

Wśród przyczyn niezaliczenia badania technicznego bardzo często wymieniane są problemy z hamulcami. Jak podają eksperci z firmy Bart Skup aut za gotówkę, jest to zwykle przypadłość samochodów francuskich (i to również tych, które zostały wyprodukowane niedawno). Do najczęściej spotykanych usterek tego układu zalicza się:

  • rdzewienie przewodów hamulcowych;
  • uszkodzenie klocków lub tarcz hamulcowych;
  • zapieczenie prowadników lub tłoczków na jednym z zacisków (skutkiem tego bywa nierównomierne hamowanie poszczególnych kół).

Wszystkie te mankamenty mogą spowodować poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu, skutkują więc odmową wbicia pieczątki do dowodu rejestracyjnego.

Zużyte ogumienie a przegląd techniczny

Częstą przyczyną negatywnego wyniku badań technicznych są również problemy z oponami. Zwykle wymienia się w tym kontekście:

  • uszkodzenia;
  • nadmierne zużycie ogumienia;
  • odmienność jednej z opon od pozostałych (dotyczy to nawet koła zapasowego).

Diagności zwracają też baczną uwagę na wysokość bieżnika – musi ona wynosić co najmniej 1,6 mm.

Jakie są najczęstsze przyczyny, przez które auto nie przechodzi przeglądu?

Problemy z oświetleniem — co zaniepokoi diagnostę?

Wśród przyczyn problemów z zaliczeniem przeglądu często wymienia się również wady systemu oświetlenia. Do najpowszechniej występujących usterek tego typu należą:

  • pęknięte lub uszkodzone klosze;
  • nieprawidłowo przeprowadzone naprawy lub modyfikacje;
  • ksenony, które oślepiają innych uczestników ruchu.

Samochód, dopuszczony do użytkowania na polskich drogach, nie może mieć też lamp z USA – charakteryzują się one płaską linią światłocienia i powinny zostać jak najszybciej wymienione.

Jak diagnosta sprawdza szybę samochodu?

Przyciemnione szyby nadają pojazdowi sportowy wygląd, jednak mogą spowodować problemy podczas przeglądu: diagnosta, który stwierdzi, że przepuszczalność światła wynosi mniej niż 70%, odmówi wbicia stosownej pieczątki do dowodu rejestracyjnego. Na powtórne badanie musimy przygotować się też wówczas, gdy przednia szyba jest uszkodzona – „pajączek”, nawet gdy zostanie zabezpieczony żywicą, będzie uznany za poważną usterkę.

Test spalin w SKP – kiedy należy się go obawiać?

Ważną częścią kontroli w stacji diagnostycznej jest również test zanieczyszczenia spalin. Zwykle jego zaliczenie nie sprawia problemów, jednak od reguły tej są wyjątki. Kontroli takiej nie przejdzie na przykład auto, w którym usunięto katalizator lub filtr cząstek stałych (zabieg ten jest często stosowany przez osoby, które nie chcą ponosić wysokich kosztów wymiany tych podzespołów). Podstawą negatywnej decyzji diagnosty może być również nieszczelność układu wydechowego.

Jakie usterki układu kierowniczego może stwierdzić SKP?

Przyczyną niezaliczenia przeglądu mogą być również problemy z układem kierowniczym. Są nimi najczęściej luzy, wykryte:

  • w drążkach kierowniczych,
  • w przekładni kierowniczej.

Warto zauważyć, że usterki tego typu można zwykle dostrzec podczas codziennej eksploatacji pojazdu – objawem, który powinien nas zaniepokoić, są stuki podczas szybkich i krótkich ruchów kierownicą. Jeżeli je zauważymy, powinniśmy przed odwiedzeniem stacji kontroli pojazdów udać się do mechanika.

Inne przyczyny niezaliczenia badań technicznych

Wśród innych, często spotykanych powodów niezaliczenia badań technicznych, specjaliści wymieniają:

  • brak legalizacji butli LPG,
  • wycieki płynów eksploatacyjnych,
  • korozję elementów konstrukcji pojazdu,
  • niesprawny hamulec ręczny,
  • problemy z zawieszeniem,
  • nieczytelną nalepkę rejestracyjną.

Diagnosta może również uznać samochód za niesprawny wówczas, gdy zauważy świecącą się ciągle kontrolkę awarii.