Jak wycenić mały biznes i za Ile warto go sprzedać

To pytanie właściciele małych biznesów zadadzą sobie na pewnym etapie: za ile mogę sprzedać swoją firmę? Nawet, jeśli właściwie nie jesteś zainteresowany sprzedażą firmy w obecnej chwili, zawsze warto wiedzieć za ile mógłbyś ją sprzedać.

Jest pewna mantra w świecie biznesu, jeśli chodzi o jego sprzedaż, otrzymasz za niego tyle, ile kupujący będzie skłonny zapłacić, ale nie jest to do końca prawda, a z pewnością nie jest to przydatne, jeśli na poważnie myślisz o publikacji firmy na sprzedaż.

Jeśli się zastanawiasz ‘za ile warto sprzedaż mój biznes?’ oto kilka wskazówek, których możesz użyć w procesie wyceny. W przypadku biznesów franczyzowych, cena prawdopodobnie będzie ujednolicona, więc poniższe porady nadal mają zastosowanie.

Aktywa Trwałe

Po pierwsze, rozpocznij od obliczenia wartości stałych aktywów. Są to rzeczy, które mają stałą, jasną wartość jak towar, sprzęt, maszyneria i nieruchomość lub działka, na której firma jest umiejscowiona.

Natura Biznesu

Następną rzeczą, która określi za ile powinieneś sprzedać swoją firmę jest rodzaj biznesu jakim on jest. Jeśli prowadzisz dobrze działający start-upowy biznes w Warszawie którego sprzedaż wzrasta, możesz opublikować firmę za wyższą cenę. Jeśli twój biznes spada w dół przez ostatnie lata z powodu braku popytu, wpłynie to na ogólną wartość sprzedaży. Start-upy są często wyceniane wyżej w porównaniu do starszych biznesów, z powodu ich potencjału do wzrostu.

Natura Sprzedaży

Firmy, które są sprzedawane dobrowolnie, nadal będąc w dobrej sytuacji finansowej są zazwyczaj wyceniane wyżej niż te, które są sprzedawane na siłę z powodu słabej reputacji lub kłopotów finansowych.

Typy Wyceny  

Powyższe zmienne mogą wpłynąć na wartość biznesu i zazwyczaj połączone z wieloma innymi metodami wyceny, w tym stosunku ceny do przychodów. Jest to zazwyczaj używane dla biznesów, które są starsze I mają za sobą lata zarobków/przychodów.

Innym sposobem wyceny, która jest często używana to metoda kosztu początkowego, która używa ceny rozpoczęcia całkowicie nowego biznesu, podobnego do danego, by ocenić, ile twój obecny biznes jest warty.

Jest wiele innych metod, jak metoda zdyskontowanych środków pieniężnych, pomimo, że jest ona bardzo skomplikowana, jest ona unikalnie dopasowana do biznesów z gwarantowanymi przychodami, jak firmy użyteczności publicznej lub energetyczne.

Podsumowanie

Dowiedzenie się za ile powinieneś sprzedaż swój biznes nie jest prostym zadaniem i nie istnieje ‘prawidłowa’ suma, ale powyższe wskazówki powinny pozwolić Ci określić cenę tak dokładnie i realnie jak to możliwe. 

 

One Comment on “Jak wycenić mały biznes i za Ile warto go sprzedać”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *