Silnik wycieraczek, czyli serce ważnego akcesorium

Wycieraczki samochodowe to obowiązkowe wyposażenie każdego pojazdu. Ciężko sobie przecież wyobrazić jazdę bez nich podczas silnego deszczu. Jednak to nie jedyna sytuacja, w której się przydają. Szczególnie intensywnym okresem dla wycieraczek samochodowych jest czas jesienno-zimowy. Właśnie wtedy występują opady śniegu, a na szybach tworzy się szron i lód.

Nietrudno więc zauważyć, że wycieraczki są nie tylko elementem podnoszącym komfort jazdy, ale też znacząco zwiększają bezpieczeństwo i w niektórych sytuacjach to one umożliwiają kontynuację podróży. Skutecznie zbierające wodę i zanieczyszczenia pióra wycieraczek to nie wszystko – równie ważne jest to, czego nie widać. Jak zbudowany jest mechanizm wycieraczek ? Zobaczmy!

Budowa mechanizmu wycieraczek

Wiadomo już, że wycieraczki to niezastąpiony element wyposażenia każdego pojazdu. Jednak żeby pracowały one w zadowalający sposób, cały układ musi być sprawny.

Składa się on z elementów widocznych na pierwszy rzut oka i tych, które są ukryte wewnątrz pojazdu. Wszystko zaczyna się od piór wycieraczek. To te elementy, które odpowiadają bezpośrednio za czyszczenie szyby czołowej. Składają się z gumy zbierającej wodę i zanieczyszczenia oraz stelaża. Pióra są zamocowane, za pomocą różnego typu zaczepów, do ramion wycieraczek, które z kolei łączą się z ukrytym już w podszybiu pojazdu mechanizmem. Ostatnim elementem oprzyrządowania jest silnik wycieraczek.

Silnik wycieraczek

Wycieraczki byłyby bezużyteczne, gdyby nie miały zdolności do poruszania się. Jak wiadomo, pióra wycieraczki są duże i łatwo wyobrazić sobie jaki opór stawiają na szybie. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na to, że wycieraczki bardzo często zimową porą muszą zmagać się z lodem i ciężkimi zwałami śniegu. Możliwość ruchu zapewnia im solidny silnik wycieraczek.

Jest on połączony z układem elektrycznym tak, byśmy mogli decydować, kiedy wycieraczki mają być włączone oraz z jaką prędkością powinny się poruszać. Silnik wycieraczek nie jest zbyt duży, biorąc pod uwagę gabaryt pojazdu, ani jednocześnie mocny. Instalacja 12V, która występuje w pojazdach, wystarcza jednak, by napędzić duże pióra i nadać im odpowiednią prędkość. Dzieje się tak dzięki odpowiednim przełożeniom, jakie zapewnia mechanizm.

Silnik wycieraczek, dostając zasilanie, zaczyna się obracać. Mogłoby się wydawać, że wykonuje on półobroty, bo przecież wycieraczki przemieszczają się najpierw ku górze, a następnie opadają. W rzeczywistości jednak silnik wycieraczek obraca się stale w jednym kierunku, wykonując pełne obroty z dużo większą prędkością, niż praca samych ramion tego akcesorium. Dopiero odpowiednio skonstruowany mechanizm przekłada pracę silnika wycieraczek na odpowiednią prędkość i ruch.

Podsumowanie

Sprawny mechanizm wycieraczek to podstawa, ponieważ deszcz potrafi zaskoczyć, a jazda zimową porą bez możliwości wytarcia szyby byłaby niemożliwa. Warto pamiętać, że układ wycieraczek jest złożony, a jego budowa wcale nie jest oczywista. Równie kluczowy, co pióra wycieraczek, jest także silnik, który napędza tę całą konstrukcję. Teraz już wiesz, jak działa mechanizm, z którego korzystasz na co dzień!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *