Fotelik samochodowy a bezpieczeństwo: jakie są najważniejsze wskazówki?

Fotelik samochodowy powinien być podstawowym elementem wyposażenia każdego rodzica. Podczas kupowania tego typu siedziska trzeba wybrać model, który zapewni dziecku komfort i przede wszystkim bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Na jakie aspekty należy zwrócić uwagę?

Dlaczego warto zwrócić uwagę na kategorię wagową fotelika?

Kategorie wagowe to przedziały, których używa się do oznaczenia wagi, jaką fotelik jest w stanie utrzymać. Producenci wyróżniają cztery podstawowe podziały:

 

  • grupa 0 – poniżej 10 kg,
  • grupa 0+ – 0-13 kg,
  • grupa I – 9-18 kg,
  • grupa II – 15-36 kg.

 

Niektórzy producenci oferują również foteliki samochodowe, których wymiary umożliwiają przewożenie starszych dzieci. Na rynku dostępne są więc produkty, które utrzymają nawet 50 kg.

 

Dopasowanie fotelika do wagi dziecka to klucz do bezpiecznej jazdy. Tylko jego odpowiednie dobranie może zapewnić dostosowanie się do sylwetki malucha, a co za tym idzie zapewnić mu komfortową i bezpieczną podróż.

Wzrost dziecka a rozmiar fotelika

Waga malucha to nie jedyna zmienna, którą trzeba wziąć pod wagę przy kupowaniu fotelika. Równie ważny jest wzrost dziecka. Dobre dopasowanie rozmiaru fotela odpowiada za właściwe ułożenie pasów zabezpieczających. Dobra wielkość fotelika sprawi, że pas barkowy nie będzie znajdował się na wysokości szyi.

Jakie znaczenie ma baza fotelika?

Podczas kupowania fotelika samochodowego warto pamiętać, że oprócz siedziska inne elementy też są wyjątkowo istotne. Jeden z nich stanowi baza fotelika. Odpowiada ona za stabilizację całej konstrukcji. Bazę mocuje się bezpośrednio do samochodowego fotela, co zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo dziecka w trakcie jazdy.

Czy funkcja obracania fotelika wpływa na bezpieczeństwo dziecka w trakcie jazdy?

Podczas wybierania fotelika dla najmłodszych członków rodziny należy zwrócić uwagę na to, że w pierwszym okresie życia dzieci powinny siedzieć tyłem do kierunku jazdy. Taka pozycja zabezpiecza malucha przed niepożądanymi urazami, które mogą powstać przy nagłym hamowaniu albo podczas czołowego zderzenia z innym obiektem.

 

W trakcie takiego wypadku na osoby siedzące przodem oddziałuje ogromna siła uderzeniowa, która gwałtownie wyrzuca ich głowę i tułów do przodu. Zjawisko to jest bardzo groźne dla kręgów szyjnych.

 

W przypadku małego dziecka ryzyko uszkodzenia kręgosłupa jest jeszcze większe, ponieważ głowa noworodka wynosi ok. 25% masy jego ciała. Jeśli jednak maluch jest ustawiony tyłem do kierunku jazdy, to jego plecy amortyzują uderzenie, a ciało nie ma szans na wygięcie.

Dodaj komentarz