Tester samochodowy – cechy zawodu i gdzie szukać pracy

Tester samochodowy to specjalista, który sprawdza sprawność, a także łatwość obsługi prototypów i nowych modeli pojazdów, różnych mechanizmów i instalacji pod wpływem różnych obciążeń mechanicznych, elektromagnetycznych, radiacyjnych i innych.

W trakcie testów profesjonalista nie tylko odnotowuje wszystkie zalety i wady testowanego sprzętu, ale także identyfikuje przyczyny ich występowania i sugeruje sposoby ich eliminacji. Głównym zadaniem testera jest dopracowanie prototypu do najwyższego poziomu, tak aby zadowolić najbardziej wymagających konsumentów. Tester jest najważniejszym ogniwem w zespole projektowo-produkcyjnym, bez którego postęp naukowy i technologiczny byłby niemożliwy.

W tym artykule opowiemy Ci wszystko o tym zawodzie, a jeśli jesteś tym zainteresowany, to wakaty dla testerów samochodów znajdziesz na Jooble.

 Cechy zawodu

Praca kierowcy testowego to nie to samo, co praca dziennikarza recenzującego samochody. Jego zadaniem nie jest tylko opisanie swoich subiektywnych odczuć z samochodu i udzielenie zgody na jego produkcję.

Kierowca testowy musi być głęboko w temacie motoryzacji. Zapoznaj się z inżynierią i projektowaniem maszyn, aby przedstawić konkretne propozycje na podstawie wyników kontroli i zaproponować sposoby wyeliminowania zidentyfikowanych niedociągnięć.

Obowiązki funkcjonalne testera zależą od konkretnego narzędzia technicznego, które testuje. Na przykład do obowiązków kierowcy testowego samochodów należą:

  • Po opuszczeniu przenośnika samochodu sprawdzenie kompletu i zgodności dokumentów;
  • Sprawdzenie pod kątem oczywistych wad;
  • Badanie układu hamulcowego samochodu na platformie przenośnika;
  • Rozgrzanie silnika, wstępne docieranie na stojaku rolkowym;
  • Sprawdzenie sprzętu oświetleniowego;
  • Sprawdzenie silnika na analizatorze gazu i jego regulację;
  • Badanie stabilność układu kierowniczego, przyspieszania i hamowania silnikiem na torze badawczym;
  • Sprawdzenie samochodu pod kątem stukania i odgłosów na bruku;
  • Badania na tarasie widokowym – sprawdzanie szczelności, nasłuchiwanie odgłosów i stuków silnika, bębnów hamulcowych.

Wszystkie wykryte usterki są natychmiast eliminowane na miejscu za pomocą sterowników.

Specjalny sprzęt motoryzacyjny, oprócz tych samych standardowych testów, poddawany jest wyjazdom terenowym w celu sprawdzenia niezawodności – w górach, na pustyniach, w lasach, na bagnach.

Plusy i minusy zawodu

Plusy:

  • Ciekawy, kreatywny zawód;
  • Stałe zapotrzebowanie;
  • Wysokie wynagrodzenie dla doświadczonych profesjonalistów;
  • Pomimo ryzyka zawodu, doświadczeni testerzy uważają swój zawód za bezpieczniejszy niż zwykła jazda po mieście. Podczas testów tworzone są wszelkie warunki do bezpiecznej jazdy, w przeciwieństwie do zwykłych dróg, gdzie takich warunków nie da się zaaranżować.

Minusy:

  • Zawód ryzykowny dla zdrowia i życia. Podczas testów dzieje się wszystko: felgi mogą pękać, wylatują słabo wzmocnione akumulatory, samo auto może się przewrócić;
  • Stały czynnik zaskoczenia;
  • Nieregularny harmonogram pracy;
  • Wysoki poziom odpowiedzialności;
  • Praca w niesprzyjających warunkach klimatycznych.

Miejsce pracy

Zapewne zastanawiasz się, gdzie pracują testery samochodowe?

  • Wielokąty i stacje testowe fabryk samochodów;
  • Instytuty badawcze;
  • Biura projektowe;
  • Instytucje projektowe i produkcyjne do produkcji samochodów.

Ważne cechy osobiste

  • Dobre zdrowie fizyczne i psychiczne;
  • Miłość do technologii;
  • Punktualność;
  • Odpowiedzialność;
  • Przyzwoitość;
  • Odwaga;
  • Skłonność do podejmowania uzasadnionego ryzyka;
  • Tolerancja na stres;
  • Umiejętność skupienia się na konkretnym zadaniu;
  • Szybka reakcja w sytuacjach awaryjnych.

Nie ma uniwersalnego sposobu na przetestowanie wszystkich pojazdów, dlatego najczęściej kierowcy testowi specjalizują się w określonych typach. Na przykład motocykle lub samochody. Jeśli więc firma zatrudniająca sama zajmuje się tworzeniem różnego rodzaju pojazdów, to potrzebuje kadry kierowców testowych, którzy byliby ekspertami we wszystkich prezentowanych modelach samochodów.

Pensja

Liczy się doświadczenie kierowcy, organizacja, w której pracuje, ilość pracy, warunki do testów.

Wynagrodzenie w tym miejscu pracy nie pozostawi nikogo pozbawieniem – już na samym początku pracy otrzymasz 8500 zł. Dalej, wspinając się po szczeblach kariery, pensje będą oczywiście wyższe.

Perspektywy zawodowe

Doświadczonych kierowców i mechaników są miliony, ale nie każdy może zostać testerem. Możliwy jest rozwój kariery w tym zawodzie w kierunku doskonalenia umiejętności. Ale sam zawód testera jest uważany za szczyt kariery kierowcy, jeśli ma powołanie. Wielu kierowców, nie mogąc wytrzymać trudności, wraca do konwencjonalnego transportu. Ale ci, którzy przeżyli, są prawdziwymi bohaterami tego surowego i romantycznego zawodu.

Interesujące fakty

Niedawno wybudowany poligon testowy w Togliatti jest najbardziej zmodernizowany, gdzie odtwarzane są zalety zagranicznych poligonów testowych Opla, Porsche, FIATA, Volkswagena itp. Tutaj można przeprowadzać wszelkiego rodzaju złożone testy i opracowywać nowe metody na drogach dużych prędkości, służbowych, dynamometrycznych i zakrętach parabolicznych.

Centrum Badawcze Testowania i Uszlachetniania Wyposażenia Motoryzacyjnego (NITSIAMT) w Dmitrov jest jednym z największych w Europie. W jego skład wchodzi wiele działów: dział prób hydraulicznych, laboratorium bezpieczeństwa biernego, stanowisko silnika, tunel aerodynamiczny, komora korozyjna itp. Powierzchnia składowiska wynosi 2500 ha, długość dróg specjalnych to 110 km. Istnieją nawet górskie drogi o różnej nawierzchni ze wzniosem 30-60 stopni.

Wszystkie samochody schodzące z linii montażowej fabryki samochodów są testowane przez kierowców testowych na stoisku lub poligonie testowym. Bez tego żaden samochód nie trafi do salonu samochodowego na sprzedaż. Samochody ciężarowe i autobusy poddawane są jeszcze trudniejszym testom, ponieważ wymagania dotyczące bezpieczeństwa są dla nich wyższe. Do tych testów przyjmowani są wyłącznie bardzo doświadczeni specjaliści z wieloletnim stażem jazdy. A same „potwory” pracują ze sprzętem wojskowym, dla którego weryfikacji armia organizuje całe wyprawy pustynne i arktyczne.

Rozejrzyj się, idąc ruchliwą ulicą. Zobaczysz ogromną różnorodność marek i modeli samochodów. To mówi o ciągłym rozwoju przemysłu motoryzacyjnego. Ale nawet jeśli cały świat przestawi się na samochody elektryczne, bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów zawsze będzie na pierwszym miejscu. Nowe przedmioty zawsze będą musiały być testowane, co oznacza, że ​​zawód kierowcy testowego pozostanie niezbędny do czasu wynalezienia teleportacji.

 

Dodaj komentarz