Diagnozowanie i naprawa mechanizmu kierowniczego samochodu

Funkcjonalność układu kierowniczego jest bezpośrednio związana z bezpieczeństwem jazdy. Dlatego jego diagnostyce, zwłaszcza wstępnej, należy poświęcić najwięcej uwagi. W przypadku stwierdzenia najmniejszego odchylenia od standardu działania, należy naprawić mechanizm kierowniczy, zaleca się korzystanie z usług wyspecjalizowanych mechaników z odpowiednim przeszkoleniem i doświadczeniem.

Wstępna identyfikacja usterek i rodzaje diagnostyki

Diagnoza warsztatowa układu kierowniczego jest konieczna, jeśli kierowca napotka podczas jazdy następujące sytuacje:

  • Kierownica skręca bardzo mocno, szarpie, wibruje lub chwieje się, koła reagują na kręcenie kierownicą z opóźnieniem, nie wraca samodzielnie do pozycji neutralnej podczas jazdy;
  • Podczas jazdy i pokonywania zakrętów, zwłaszcza przy maksymalnym skręcie, mogą być słyszalne inne odgłosy, takie jak brzęk, pisk lub skrzypienie;
  • Podczas jazdy na wprost przy średniej prędkości występuje luz osiowy lub poprzeczny;
  • Płyn hydrauliczny w układzie wspomagania kierownicy jest ciemny lub pieni się.

W następujących przypadkach zalecamy zdiagnozowanie przekładni kierowniczej w warsztacie:

  • Płyn hydrauliczny w układzie wspomagania kierownicy nie był wymieniany od dłuższego czasu;
  • Pojazd nie był używany przez dłuższy czas lub jest kupowany z drugiej ręki;
  • Długotrwałe i intensywne użytkowanie pojazdu na nierównych drogach i w trudnym terenie.

Nierówna nawierzchnia drogi ma negatywny wpływ na zawieszenie i układ kierowniczy: łączniki i końcówki stają się luźne, a w zębatce, wałku rozrządu lub kolumnie występują luzy.

Rodzaje błędów i ich przyczyny

Istnieje kilka typowych awarii mechanizmów kierowniczych pojazdu, które prowadzą do standardowych napraw.

WAŻNE: podczas napraw zdecydowanie zaleca się stosowanie oryginalnych części układu kierowniczego, aby zapewnić długie i bezpieczne działanie układu.

Oto więc rodzaje awarii i ich przyczyny:

  1. Kąt skrętu kierownicy i kół nie jest zgodny. Samochód podczas jazdy na wprost jest „rzucany” z boku na bok.

Przyczyną jest skręcanie się wałka rozrządu. Metoda naprawy polega na wymianie zużytych części, w tym zębatki, wałka rozdzielacza i krzyża.

  1. Nienormalne odgłosy, trudne obracanie kierownicą przy szybkim skręcaniu, poziom płynu hydraulicznego spada po uzupełnieniu.

Spowodowane awarią układu wspomagania kierownicy, dostaniem się powietrza do układu lub zatkaniem. Metoda naprawy polega na regeneracji hydraulicznego mechanizmu kierowniczego: wymiana uszczelniaczy, pompy i przewodów olejowych, zlokalizowanie nieszczelności i jej naprawa.

  1. Niezamierzone skręcenie kierownicy, brak powrotu do pierwotnego (środkowego) położenia, stukanie, luz lub wibracje podczas jazdy.

Spowodowane błędami w regulacji stojaka, zużyciem elementów jezdnych podczas intensywnego użytkowania itp. Sposób naprawy – regeneracja mechanicznego mechanizmu kierowniczego: wymiana zużytych części, wałków poprzecznych, zębatki, wałka zdawczego.

Dodaj komentarz